E-learning e formazione per le PMI calzaturiere: quali nuove prospettive
PDF (Italiano)

Keywords

SME
Education
e-learning
marketing
quality

How to Cite

Gregori, G. L., & Temperini, V. (2009). E-learning e formazione per le PMI calzaturiere: quali nuove prospettive. Piccola Impresa Small Business, (1). https://doi.org/10.14596/pisb.86
Received 2013-07-19
Accepted 2013-07-19
Published 2009-04-29

Abstract

In the current competitive context, “knowledge” and the continuous qualification of“human resources” always seem to be the most indispensable elements for SMEs in orderto govern “sudden changes”, to exploit rising opportunities and to confront with globalcompetition. E-learning can therefore represent an interesting technical-organizationalmethod for spreading the adoption of new managerial approaches and innovative operatinginstruments targeting towards SMEs. In spite of the recently new technological innovationsand a relative reduction in the “utility costs” drawn from them, SMEs do not resort to elearningservices in an adequate way. As it has been verified, with specific reference to thesystem of the enterprises shoe manufacturer, the reason for this lack of diffusion can be seenin a demand that has not yet perceived the real advantages of e-learning as well as in the modus operandi of the enterprises that offer these services.Thus there is an evident need for e-learning for those that offer e-learning services aswell as for the potential clients of a “new cultural approach”.
https://doi.org/10.14596/pisb.86
PDF (Italiano)

References

Angotti, R., “L’offerta di formazione continua delle imprese. Una panoramica in 25 Paesi europei”. Rapporto Osservatorio ISFOL, n. 6, 2004.

Attwell, G., “L’e-learning e le piccole e medie imprese”, articolo pubblicato sul sito www.elearningeuropa.info, 2003.
Bateson, J.E.G., Hoffman, K.D., Gestire il marketing dei servizi, Apogeo, Milano, 2000.

Bellagente, M., E-learning e creazione della conoscenza, Franco Angeli s.r.l., Milano, 2006.

Bencivenga, R., “Le comunità di pratica e la comunicazione informale”, in Stagi, L., Vercelli, G., (a cura di), e-Learning e formazione continua, Franco Angeli, Milano, 2003.

Bielli P. (a cura di), E-learning e piccole imprese. Analisi di un percorso incompiuto, Franco Angeli, Milano, 2005.

Boldizzoni, D., Serio, L., Management delle piccole imprese, Collana “Management & Società” – Istud, Il Sole 24 ORE, Milano, 2006.

Bonaccorsi, A., Gregori, G.L., “The management of the Relationship with Agents and Representatives as a Strategic Alternative to Integration of the Sales Channel”, Fifth International Conference on Distribution, Bocconi, Milano, 3-4 luglio 1989.

Botta P. (a cura di), Capitale umano on-line: le potenzialità dell’e-learning nei processi formativi e lavorativi; ISFOL, Franco Angeli s.r.l., Milano, 2003.

Brod, C., “Technostress: the Human Cost of the Computer Revolution”, in Kupersmith, J., Technostress and the Reference Librarian, Addison-Wesley, 1984.

Buzzavo, L., “La quality assurance”, in (a cura di), Volpato, G., La gestione d’impresa, Cedam, Padova, 1996.

Cardinali, S., Temperini, V., “Analisi esplorativa sulle principali esigenze formative del settore calzaturiero”, rapporto di ricerca coordinato da G.L. Gregori, nell’ambito
dello studio “Fabbisogni di conoscenza, esigenze formative e proposte di analisi delle aziende marchigiane: un’analisi esplorativa”, Organismo Bilaterale Regione Marche - Rete
Fondimpresa, settembre 2008.

Cataldo, D.R., “Gestire l’introduzione dell’e-learning nei processi di human resources management”, in Bielli, P. (a cura di), E-learning e piccole imprese. Analisi di un percorso incompiuto, Franco Angeli, Milano, 2005.

Cherubini, S., Marketing dei servizi, Franco Angeli, Milano, 1996.
Colorni, A., “Dai learning objects ai learning objectives”, in Pozzali, A. (a cura di), Conoscenza senza distanza, Edizioni Angelo Guerrini e Associati Spa, Milano, 2006.

Cozzi, G., Ferrero, G., Principi e aspetti evolutivi del marketing aziendale, G. Giappichelli editore, Torino, 2004.

Formaper, (a cura di), Fare formazione con le piccole imprese, Franco Angeli srl, Milano, 2001.

Frydenberg, J., “Quality Standards in e-Learning: A Matrix of analysis”, in International Review of Research in Open and Distance Learning, Volume 3, n. 2, October, 2002.

Gibbons, J., “Uno studio finalizzato – Bowles Outdoor Centre”, in Severing, E., Stahl, T., Garanzia di qualità della formazione continua nell’impresa. Studi di casi in Europa, Ufficio delle
pubblicazioni ufficiali delle Comunità Europee, Lussemburgo, 1996.

Gilbert, J., Morton, S., Rowley, J., “e-Learning: The student experience”, in British Journal of Educational Technology, Volume 38, n.4, 2007.

Giuli, M., Qualità e produttività nei servizi, Utet, Torino, 1993.

Giulivi, A., Marketing relazionale e comunicazione business-to-business, Franco Angeli, Milano, 2001.

Grando, A., Organizzazione e gestione della produzione industriale, Egea, Milano, 1993.

Gregori, G.L., “Aspetti salienti della competitività internazionale delle imprese calzaturiere italiane”, in Economia e Politica Industriale, n. 67, 1990.

Gregori, G.L., “Il traffico di perfezionamento passivo nel settore calzaturiero”, Atti del Convegno “L’industria della calzatura”, San Miniato, 9 novembre, 1992.

Gregori, G.L., L’impresa distrettuale calzaturiera in una prospettiva internazionale, G. Giappichelli, Torino, 1996.

Gregori, G.L. Le opportunità di sviluppo del commercio elettronico nel settore calzaturiero italiano, Apogeo, 2001.

Gregori, G.L., “Il ricorso al licensing nelle PMI calzaturiere”, in Prisma, 2003. Gregori, G.L., (a cura di), Imprese calzaturiere e competitività: le nuove frontiere, G.
Giappichelli, Torino, 2005.

Gregori, G.L., Cardinali, S., “La transizione verso il lusso: Cesare Paciotti”, in Varaldo, R., Dalli, D., Rescinditi, R., Tunisini, A., Un tesoro emergente: le medie imprese italiane nell’era
globale, Franco Angeli, in corso di pubblicazione.

Gregori, G.L., Leo, T., Temperini, V., “L’e-learning nelle PMI: prospettive, problematiche e possibili soluzioni”, in “Progettare e-learning: processi, materiali, connettività, interoperabilità
e strategie”, atti del convegno, Macerata, 9 giugno, 2006.

Gregori, G.L., Temperini, V., “What are the perspectives of e-learning in SMEs? The results of a survey”, in “Widening Participation and Opportunities by Lifelong Open and Flexible
Learning in Higher Education. Promoting Accessibility and improving the Quality of Lifelong Open and Flexible Learning”, EADTU (European Association of Distance Teaching Universities)
annual conference, Tallinn, 23-24 November, 2006.

Gregori, G.L., Temperini, V., “Problematiche di sviluppo dell’e-learning in Italia: i risultati di un’indagine empirica”, in Economia e Diritto del Terziario, 19, n.1, Franco Angeli,
Milano, 2007.

Gronröos, C., Service Management and Marketing. A Customer Relationship Management approach, 2000, traduz. Italiana, “Management e marketing dei servizi”, ISEDI, Torino, 2002.
Guerra, L., E-learning e tecnologie didattiche quali elementi di scenario per la scuola”, in Panini, S., Padroni, R., (a cura di), E-learning nella scuola, nell’università, nel lavoro”, Franco
Angeli, Milano, 2005.

Holmlund, M., Perceived Quality in Business Relationship, Hanken Swedish School of Economics, Finland/CERS Center for Relationship Marketing and Service Management,
Helsinki-Helsingfors, 1997.

Hudiburg, R., “Assessing and Managing Technostress,” University of North Alabama Deptartment of Psychology, 20 October 1999, www.2.una.edu/psychology/alatalk.html (3 April 2001).

Mammarella, N., Cornoldi, C., Pazzaglia, F., Psicologia dell’apprendimento multimediale: e-learning e nuove tecnologie, Il Mulino, Bologna, 2005.

Montobbio, P., Sgherri, F., Oltre l’e-learning, Franco Angeli srl, Milano, 2004.Neglia, G., (a cura di), Qualità, accreditamento e certificazione della formazione, Franco Angeli srl, Milano, 2001.

Paracone, C., “Il comportamento di acquisto o di autoproduzione di formazione da parte delle aziende”, in La valutazione della formazione, atti del seminario di Confindustria,
Baveno, 25-26 novembre, 1988.

Pasino, E., “Sempre più la formazione appare un investimento importante per la produttività aziendale”, tratto da www.i.dome.com, 2002.

Raimondi, M., Marketing del prodotto-servizio, Ulrico Hoepli Editore Spa, Milano, 2005.

Rullani, E., Economia della conoscenza, Carocci editore, Roma, 2004.

Rust, R.T., Oliver, R.L., “Service Quality: Insights and Managerial Implications for the Frontier”, in Rust, R.T., Oliver, R.L. (a cura di), Service Quality: New Directions in Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks, 1994. Sambrook, S., “Factors Influencing the Context and Process of Work-Related Learning:
Synthesizing Findings from Two Research Projects”, in Human Resource Development International, Volume 8, n.1, March, 2005.

Severing, E., Stahl, T., Garanzia di qualità della formazione continua nell’impresa. Studi di casi in Europa, Ufficio delle pubblicazioni ufficiali delle Comunità Europee, Lussemburgo, 1996.

Silvestrelli, S., “Note metodologiche per una nuova configurazione teorica dell’economia d’impresa”, in Finanza Marketing e Produzione, Supplemento al numero 4, Dicembre 1994.

Stanton, W.J., Varaldo, R., Marketing, Il Mulino, Bologna, 1989.

Trabucchi, R., Complessità e gestione strategica delle risorse umane, Franco Angeli Editore, Milano, 2004.

Trentin G., Apprendimento in rete e condivisione delle conoscenze, Franco Angeli s.r.l., Milano, 2004.

Twigg, C.A., Innovations in Online Learning: Moving Beyond No Significant Difference (Pew Learning and Technology Program), Center für Academic Transformation, Troy, NY, 2001.

Varaldo, R., Atti della tavola rotonda “Qualità, accreditamento e certificazione della formazione”, in Neglia, G., (a cura di), Qualità, accreditamento e certificazione della formazione, Franco Angeli srl, Milano, 2001.

Vicari, S., L’impresa vivente, Etas Libri, Milano, 1991.

Zucchermaglio, C., “Studiare le organizzazioni.
Apprendimento, pratiche di lavoro e tecnologie nei contesti organizzativi”, in (a cura di) Pontecorvo, C., Ajello, A. M.,

Zucchermaglio, C., I contesti sociali dell’apprendimento, Led - Edizioni Universitarie di lettere Economia Diritto, Milano, 1995.
Crosby, P., Quality is free, New American Library. New York, 1979.

Copyright and licensing:  The journal supports the principles contained in the Berlin Declaration on Open Access to scientific literature (2003), reiterated in the Italian CRUI Guidelines on Open Access journals. Copyright Notice: papers made open to the public are published under the CC BY--4.0 license. 

Archiving :  This journal uses the LOCKSS system to create an archiving system, which is distributed between participating libraries and enables them to search through the permanent archives of the journal for the purposes of conservation and restoration. All journal data and publications are also saved and stored directly on the platform