Il centro fieristico come polo di sviluppo locale: un’indagine esplorativa nel contesto umbro
PDF (Italiano)

How to Cite

Ferrucci, L., & Runfola, A. (2011). Il centro fieristico come polo di sviluppo locale: un’indagine esplorativa nel contesto umbro. Piccola Impresa Small Business, (2). https://doi.org/10.14596/pisb.44
Received 2013-07-17
Accepted 2013-07-17
Published 2011-08-29

Abstract

The paper, mainly empirical, investigates on exhibition centres and their role in contributing to local economy. In particular, after some preliminary evidence on trends and current issues, the paper provides the results of an empirical investigation within a local context in Italy. The paper points out the main role of an exhibition centre in generating additional expenditure to be spent in the local context. To address this topic, in terms of methodology, the paper proposes the main findings of a survey research of the visitors of six fairs organized within Umbriafiere, the major exhibition centre in Umbria. The research highlights the main expenditure categories and the main determinants. The paper ends with some implications useful for the management of exhibition centres
https://doi.org/10.14596/pisb.44
PDF (Italiano)

References

Bellini N. (1988), Il sistema fieristico italiano, Edizioni il Sole 24 Ore, Milano

Belussi F., Sedita S.R., Omizzolo M. (2007), La fiera come cluster temporaneo: piattaforma relazionale e filtro conoscitivo per le imprese, Micro & macro marketing, n. 1

Blythe J. (2010), Trade fairs as communication: a new model, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25, Issue 1

Bonini A., Dall’Ara G. (1993), Fiere e workshop turistici. Come renderli un successo, Franco Angeli, Milano

Bracalente B, Mulas A., Cossignani M., (2009), Statistica aziendale, McGraw-hill, Milano

Caramelli A., Poggi A., Lira C., Pompili T. e Rabellotti R. (2005), Valutazione degli effetti economici del nuovo polo fieristico Rho Pero sull’economia della provincia di Novara, Dipartimento di Scienze Economiche e Metodi Quantitativi, Università del Piemonte Orientale, Novara

Censis (2003), Fiera futura. Ricerca sull’impatto economico e occupazionale delle manifestazioni fieristiche nell’area romana, Roma

Cercola R., Izzo F. Bonetti F. (2010), Eventi e strategie di marketing territoriale, EGEA, Milano

Connell J., Page S.J. (2005), Evaluating the Economic and Spatial Effects of an Event: The Case of the World Medical and Health Games, Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment, Vol. 7., Issue 1

Ferriani S., (2004), Dinamiche competitive e fattori critici di successo nel settore fieristico CLUEB, Bologna Fiera di Rimini – TrademarkItalia (1991), L’effetto fiera: l’impatto economico del sistema fieristico riminese sull’area circondariale, E.A. Fiere di Rimini, Rimini

Folini G. (2001), Le ricadute economiche dell’attività di Fiera Milano sul territorio, Guerni, Milano

Fondazione Fiera Milano (2001), Le ricadute economiche dell’attività di Fiera Milano sul territorio, Guerini, Milano

Geigenmüller A., (2010), The role of virtual trade fairs in relationship value creation, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25, Issue 4

Getz D. (2008), Event Tourism: Definition, Evolution, and Research, Tourism Management, 2008, Vol. 29, Issue 3

Golfetto F. (1985), Struttura ed evoluzione delle fiere in Europa, Commercio - Rivista di Economia e Politica Commerciale, n. 21

Golfetto F. (1988), Il sistema fieristico internazionale: struttura dell’offerta e comportamento della domanda, Franco Angeli, Milano

Golfetto F. (1991), La domanda di servizi fieristici: elementi di analisi e comportamenti prospettici, Commercio - Rivista di Economia e Politica Commerciale, n. 42

Golfetto F. (1993), Il sistema fieristico italiano nell’Europa che cambia: concorrenzialità e qualità, Trade Marketing, n. 8

Golfetto F. (2002), Le fiere come strumento di marketing territoriale, Risposte Turismo, n.1

Golfetto F. (2004), Fiere e Comunicazione, Egea, Milano
Golfetto F., a cura di (1991), L’impatto economico delle manifestazioni fieristiche, EGEA, Milano

Golfetto F., Uslenghi A., (1999), Le fiere: una palestra di comunicazione per le imprese, Micro & Macro marketing, n. 2

Kirchgeorg G., Jung K., Klante O., (2010), The future of trade shows: insights from a scenario analysis, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25, Issue 4

Mostromo P. (2002), Fiera Italia. Prospettive, strategie e organizzazione del sistema fieristico italiano, F. Angeli, Milano

Munuera J. L., Ruiz S. (1999), Trade Fairs as Services, Journal of Business Research, Vol. 44, Issue 1, January

Penati L. (1993), L’utilità di fiere e mostre. Come sceglierle e ricavarne risultati positivi, Franco Angeli, Milano

Prometeia (1996), L’impatto di BolognaFiere sull’economia di Bologna, a cura di M. Guagnini, A. Soverini, E.A. Fiere di Bologna, Bologna

Rinallo D., Borghini S., Golfetto F., (2010), Exploring visitor experiences at trade shows, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25, Issue 4

Rosson P. J.,Seringhaus, F. H. R. (1995), Visitor and Exhibitor Interaction at Industrial Trade Fairs, Journal of Business Research, Vol. 32, Issue 1 January

Seringhaus F.H.R., Rosson P. (1998), Management and performance of international trade fair exhibitors: government stands vs independent stands, International Marketing Review, Vol. 15, Issue 5

Simoni M. (2009), Il marketing del turismo business, in Cercola R., Bonetti E., Simoni M., Marketing e strategie territoriali, EGEA, Milano

Copyright and licensing:  The journal supports the principles contained in the Berlin Declaration on Open Access to scientific literature (2003), reiterated in the Italian CRUI Guidelines on Open Access journals. Copyright Notice: papers made open to the public are published under the CC BY--4.0 license. 

Archiving :  This journal uses the LOCKSS system to create an archiving system, which is distributed between participating libraries and enables them to search through the permanent archives of the journal for the purposes of conservation and restoration. All journal data and publications are also saved and stored directly on the platform