Ethical capital for the renaissance of disadvantaged territories – The Libera Terra case study in the wine sector

Maria Vincenza Ciasullo, Giuseppe Festa

Abstract


In business studies evolution, territory is now considered as an expression of a dynamic system of interpersonal relationships, benefiting from contextual resources with a relational, cognitive and organizational nature. Many perspectives and contributions analyze the interdependence between businesses and communities, therefore becoming interesting to introduce a perspective able to examine the path from the knowledge economy to the relationship economy, in which the ethical capital of entrepreneurial actions becomes an intangible asset essential to the vitality of the territorial system. The paper is divided into two parts: the first has outlined a theoretical model of territorial social responsibility; in the second, a qualitative study examines the “Libera Terra” case study, with a focus on the wine sector. Social cooperatives operating in the lands confiscated from organized crime have been studied, to bring out their (possible) transfer of ethical capital to the territory. The empirical analysis, with an exploratory nature, applies the theoretical model to the case study. Finally, the paper conceptualizes some scientific and managerial implications about the transfer of ethical capital from business to territory.


Full Text:

PDF (Italiano)

References


Adams C. (2002). Internal organizational factors influencing corporate social and ethical reporting: beyond current theorizing, Accounting, Auditing and Accountability Journal, XV(2), 223-250.

Baccarani C. & Golinelli G.M. (2011). Per una rivisitazione delle relazioni tra impresa e ter-ritorio, Sinergie, 84, VII-XIII.

Bagnasco A. (1977). Tre Italie. Bologna: Il Mulino.

Barile S. (2009). Management sistemico vitale. Turin: Giappichelli.

Barile S. (2011). L’approccio sistemico vitale per lo sviluppo del territorio. Sinergie, 84, 47-87.

Bauman Z. (2005). Globalizzazione e glocalizzazione. Rome: Armando.

Becattini G. (1979). Dal settore industriale al distretto industriale. Alcune considerazioni sull’unità di indagine dell’economia industriale, Rivista di Economia e Politica Industriale,. 5 (1), 7-21.

Becattini G. (1987). Mercato e forze locali: il distretto industriale. Bologna: Il Mulino.

Becattini G. (1989). Modelli locali di sviluppo. Bologna: Il Mulino.

Becattini G. (2000). Dal distretto industriale allo sviluppo locale. Svolgimento e difesa di un’idea. Turin: Bollati Boringhieri.

Beer S. (1991). Diagnosi e progettazione organizzative. Turin: Isedi.

Belletti G., Cavaliere V.F. & Moliterni R. (eds.). (2009), Le piccole imprese nei settori maturi tra declino strutturale e opportunità di crescita. Evidenze empiriche dai sistemi locali della provincia di Pistoia. Mi-lan: Franco Angeli.

Bruni L. (2004). L’economia, la felicità e gli altri. Un’indagine su beni e benessere. Rome: Città Nuova.

Bruni L. (2006). Reciprocità. Dinamiche di cooperazione, economia e società civile. Milan: Mondadori.

Cafferata R. (2011). Prefazione. Pilotti L. (eds.), Creatività, innovazione e territorio. Ecosistemi del valore per la competizione globale. Bologna: Il Mulino.

Camagni R. (1991). Innovation Networks: Spatial Perspectives. London: Belhaven-Pinter.

Camagni R. (2009). Per un concetto di capitale territoriale. Borri D., Ferlaino F. (eds.), Crescita e sviluppo regionale: strumenti, sistemi, azioni. Milan: Franco Angeli.

Cardinali S. (2009). Capitale relazionale e business del vino: riflessioni teoriche e nuovi strumenti di gestione della forza di vendita. Agriregionieuropa, 6(22), 73-75.

Carroll A.B. (1991), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.

Cayli B. (2014). Renewing Criminalized and Hegemonic Cultural Landscapes. New York: Springer.

Ciappei C. (2006). Il realismo strategico nel governo d’impresa. Florence: University Press.

Ciasullo M.V. & Festa G. (2012). La reputazione del territorio nella comunicazione del vino. Referred Electronic Conference Proceedings. XXIV Sinergie Annual Conference. University of Lecce. 563-568.

Clayton A.M.H., Radcliffe N.J. (1996). Sustainability: A Systems Approach. London: Earthscan Publication Limited.

De Chiara A. (2012). La competitività responsabile nelle PMI: strategia vincente nei territori nemici. Rivista Piccola Impresa/Small Business,1, 41-64.

Dicken P. & Malmberg A. (2001). Firms in Territories: A Relational Perspective. Economic Ge-ography. 77 (4): 345-363.

Di Maggio U. (2011). Libera Terra: i beni confiscati alle mafie per lo sviluppo locale (Confi-scated Properties from mafia for local development. Sociologia del lavoro, 123, 177-190.

Eisenhardt K.M. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14(4), 532-550.

Elkington J. (1997). Cannibals with Forks. The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Oxford: Capstone Publishing.

Fayolle A. (2004). À la recherché du Coeur de l’entrepreneuriat: vers une nouvelle vision du domaine. Revue Internationale P.M.E., 17(1), 101-121.

Fuà G. (1983). Industrializzazione nel Nord Est e nel Centro. Fuà G. & C. Zacchia (eds.). Industrializzazione senza fratture. Bologna: Il Mulino, 7-46.

Garriga E. & Melè D. (2004). Corporate Social Responsibility, Theories: Mapping the Ter-ritory. Journal of Business Ethics, 53 (1-2): 51-71.

Garofali G. (1991). Modelli locali di sviluppo. Milan: Franco Angeli.

Garofali G. (1999). Sistemi locali e performance dell’impresa minore in Italia. Traù F. (eds.). La questione dimensionale nell’industria italiana. Bologna: Il Mulino.

Golinelli C.M. (2002). Il territorio sistema vitale. Verso un modello di analisi. Turin: Giappichelli.

Golinelli G.M. (2011). L’approccio sistemico al governo dell’impresa. Verso la scientificazione dell’azione di governo. Padua: Cedam.

Golinelli G.M. (eds.) (2012). Patrimonio culturale e creazione di valore. Verso nuovi percorsi. Padua: Cedam.

Golinelli G.M: (2000). L’approccio sistemico al governo dell’impresa. La dinamica evolutiva del sistema impresa tra economia e finanza. Padua: Cedam.

Golinelli G.M: (2005). L’approccio sistemico al governo dell’impresa. L’impresa sistema vitale. Padua: Cedam, 2nd Ed.

Gui B. & Sugden R. (2005). Economics and Social Interactions. Accounting for Interpersonal Relations, Cambridge: University Press.

Hrebiniak L.G. & Joyce W.F. (1985). Organizational Adaptation: Strategic Choice and Envi-ronmental Determinism. Administrative Science Quarterly. 30 (3): 336-349.

Koza M.P. & Lewin A. (1999). The Coevolution of Network Alliances. Organization Science. 10 (5): 638-653.

Impronta Etica (2009). La responsabilità sociale come opportunità per superare la crisi pensando al fu-turo. Bologna: Casma Tipolito.

Impronta Etica (2012). Il contributo dell’impresa responsabile nella creazione di valore per il territorio. Bologna: Casma Tipolito.

Lewin A. Y. & Volberda H. (1999). Prolegomena on Coevolution: A framework for research on strategy and new organizational forms. Organization Science, 10 (5): 519-534.

Lorenzoni G. (1997). Le reti interimpresa come forma organizzativa. Lomi A. (eds.). L’analisi relazionale delle organizzazioni. Riflessioni teoriche ed esperienze empiriche. Bologna: Il Mulino.

Maillat D. (1995). Territorial dynamics, innovative milieu and regional policy. Entrepreneurship and Regional Development. 7 (2): 157-165.

Maizza A. (2013). Impresa, territorio e competitività: riflessioni e prospettive di ricerca. Si-nergie. 90, 11-21.

Marshall A. (1919). Industry and Trade. London: MacMillan.

Patton M.Q, (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publica-tions, 3rd Ed.

Painter J. (2006). Territory-network. Association of American Geographers Annual Meeting, Chicago, USA, 7-11 March.

Pellicano M. & Ciasullo M.V. (eds.). (2010). La visione strategica dell’impresa. Turin: Giappichelli.

Perrini F. & Tencati A. (2008a). Corporate social responsibility: un nuovo approccio strategico alla ge-stione d’impresa. Milano: Egea.

Perrini F. & Tencati A. (2008b). La responsabilità sociale d’impresa: strategia per l’impresa relazionale e innovazione per la sostenibilità. Sinergie, 77, 23-43.

Pettigrew A. (1990). Longitudinal field research on change: theory and practice, Organization Science, 1(3), 267-292.

Porter M.E. (1998). Clusters and the New Economics in Competition, Harvard Business Re-view, vol. 76 (6), 77-90.

Putnam R.D. (1993). Making democracy work: civic tradition in modern Italy. Princeton: University Press.

Raffestin C. (1981). Per una geografia del potere. Milan: Unicopli.

Raffestin C. (2007). Il concetto di territorialità. Bertoncin M., Pase A. (eds.), Territorialità. Necessità di regole condivise e nuovi vissuti territoriali, Milan: Angeli.

Rakopoulos T. (2014). Cooperative Modulations: the antimafia movement struggles over land and cooperativism in eighth Sicilian municipalities, Journal of Modern Italian Studies, 19(1), 15-33.

Rullani E. (2002). Sistemi territoriali ed apprendimento localizzato. Biggiero L., Samara A. (eds.), Apprendimento, identità e marketing del territorio. Rome: Carocci.

Rullani E. (2003). Complessità sociale e intelligenza localizzata. Garofoli G. (eds.), Impresa e territorio. Bologna: Il Mulino.

Rullani E. (2004). Economia della conoscenza. Creatività e valore nel capitalismo delle reti. Rome: Carocci.

Ryan B., Scapens R. & Yheobald M. (2002). Research method and methodology in finance and ac-counting. London: Thomson, 142-143.

Schillaci C.E. & Gatti C. (2011). E pluribus unum: intenzionalità collettiva e governo dei si-stemi territoriali. Sinergie, 84, 21-45.

Sciarelli S. (2005). L’ampliamento della responsabilità sociale dell’impresa. Sinergie, 67, 35-43.

Sciarelli S. (2007). Etica e responsabilità sociale d’impresa. Milan: Giuffré.

Totaro F. (2005). Lavoro e attività sociale nel mutamento di sviluppo. Semplici S. (eds.), Il mercato giusto e l’etica della società civica. Milan: Vita e Pensiero.

Travaglini C. (2009). Cooperativa sociale. Bruni L., Zamagni S. (eds.), Dizionario di economia civile. Rome: Città Nuova.

Valdani E. & Ancarani F. (2000). Il marketing territoriale tra interno ed esterno. Valdani E., Ancarani F. (eds.), Strategie di marketing del territorio. Milan: Egea, 23-54.

Viesti G. (2000). Come nascono i distretti industriali. Bari: Laterza.

Volberda H.W. & Lewin A.Y. (2003). Co-evolutionary dynamics within and between firms. Journal of Management studies. 40 (8): 2111-2136.

Yin R.K. (1994). Case Study Research. London: Sage Publications, 2nd Ed.

Yin R.K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publica-tions, 2nd Ed.

Zimmermann J.B. (2001). The firm/territory relationships in the globalisation: towards a new rationale. European Journal of Economic and Social Systems.15 (1): 57-75.




DOI: http://dx.doi.org/10.14596/pisb.180

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




ISSN 0394-7947 / eISSN: 2421-5724