Medie imprese italiane: un'indagine sui valori d'impresa
PDF (Italiano)

Keywords

Medium-sized enterprises
corporate values
development

How to Cite

Ciambotti, M., & Palazzi, F. (2015). Medie imprese italiane: un’indagine sui valori d’impresa. Piccola Impresa Small Business, (1). https://doi.org/10.14596/pisb.174
Received 2014-10-22
Accepted 2015-01-23
Published 2015-05-01

Abstract

The aim of this research work is to investigate the personal values of entrepreneur, as well as the deriving family and entrepreneurial values, which have oriented and guided the action of entrepreneur who has chosen to drive the firm in the medium size, through a qualitative and quantitative development project. The knowledge of these values, which qualify the corporate culture, is useful to fully understand the entrepreneur’s choice of leaving the small size to transit in the medium size. The employed research method is the multiple-case studies. We have deeply examined four Italian medium-sized enterprises, belonging to the leather goods sector. The analyzed firms are independent companies, which have undertaken a gradual, harmonious and systemic development process, without too big dimensional jumps, without organizational upsetting, employing internal financial resources produced by operations management. The development is coherent with the entrepreneur’s values and objectives, who desires to maintain the independence by external controls, to guarantee the long-term continuity of the firm and finally to satisfy the stakeholders’ needs, from clients to co-workers, included the collectivity that lives the territory in which the firm operates. Consistently with the holistic development model of Coda (2010), the social dimension of success is pursued in parallel to the more traditional competitive dimension, linking in the economic-income dimension.
https://doi.org/10.14596/pisb.174
PDF (Italiano)

References

AA.VV. (1986), Valori imprenditoriali e successo aziendale, Giuffrè, Milano.

AA.VV. (2007), Lo sviluppo integrale delle aziende, Giuffrè, Milano.

AA.VV. (2012), Il bene dell’azienda, Scritti in onore di Vittorio Coda, Giuffré, Milano.

Adler P.S., Kwon S.W. (2002), “Social capital: prospects for a new concept”, Academy of Management Review, Vol. 27, N. 1, 17-40.

Bonomi A. e Rullani E. (2005), Il capitalismo personale. Una vita per il lavoro, Einaudi, Torino.

Catturi G. (1994), “Cultura antropologica e cultura aziendale: correlazioni ed interdipendenze”, in Riccaboni A. (a cura di), Etica ed obiettivi d’impresa, Cedam, Padova.

Catturi G. (2003), “Valori etici e principi economici: equilibrio possibile”, Studi e Note di Economia, 3: 7-37.

Cesaroni F. M. e Ciambotti M. (a cura di) (2011), La successione nelle imprese familiari. Profili aziendalistici, societari e fiscali, Franco Angeli, Milano.

Churchill N. V. e Lewis V. L. (1983), “The Five Stages of Small Business Growth”, Harvard Business Review, 3.

Ciambotti M. (1984), “La misurazione della dimensione e il problema definitorio della piccola impresa”, Rivista dei Dottori Commercialisti, 1.

Ciambotti M., Demartini P. e Palazzi F. (2013), The Equity’s Research by the Italian Medium-sized Enterprises: Private Equity, AIM Italia-MAC or MTA?, Quaderni di Economia Aziendale, n. 17, Edizione Montefeltro.

Cipolla C. M. (1990), Storia economica dell’Europa pre-industriale, Il Mulino, Bologna.

Coad A. (2007), “Firm Growth: A Survey”, Papers on Economics and Evolution 2007-03, Max Planck Institute of Economics, Evolutionary Economics Groups, Jena, Germany.

Coda V. (1986), “Valori imprenditoriali e successo dell’azienda”, in AA.VV., Valori imprenditoriali e successo aziendale.

Coda V. (1988), L’orientamento strategico di fondo, Utet, Torino.

Coda V. (2007), “Modelli mentali, condizioni di contesto e sviluppo delle aziende”, in AA,VV, Lo sviluppo integrale delle a-ziende.

Coda V. (2012), “Capire e fare il bene dell’azienda”, in AA.VV., Il bene dell’azienda, Scritti in onore di Vittorio Coda.

Colli A. (2003), Presentazione del volume “Le Medie imprese industriali del Nord Ovest”, in Indagine sulle medie imprese industriali italiane (commenti e testimonianze), Mediobanca&Unioncamere.

Corbetta G. (2000), Le medie imprese. Alla ricerca della loro identità, Egea, Milano.

Corbetta G., Visconti F. (2011), Gli imprenditori. Il valore dei fatti, Egea, Milano.

Costa M. (2012), “Finalità aziendali ed istituzionali nella dottrina economico-aziendale italiana”, in AA.VV., Il bene dell’azienda, Scritti in onore di Vittorio Coda, Giuffré, Milano.

De Chiara A. (2012), La competitività responsabile nelle PMI: strategia vincente nei territori “nemici”, Piccola Impresa/Small Business, n. 1, pp. 41-64.

Del Baldo M. (2009), “I territori della responsabilità sociale. Un modello marchigiano di sviluppo sostenibile”, in Matacena A., Del Baldo M. (a cura di), Responsabilità sociale d’impresa e territorio. Le esperienze delle piccole e medie imprese marchigiane.

Delmar F., Wiklund J., 2008, “The Effect of Small Business Managers’ Growth Motivations on Firm Growth: A Longi-tudinal Study”, Entrepreneurship Theory and Practice, May, pp. 437-457.

Demartini P. (2009), “Responsabilità sociale d’impresa e attori del territorio: esiste una vision condivisa?”, in Matacena A., Del Baldo M. (a cura di), Responsabilità sociale d’impresa e territorio. Le esperienze delle piccole e medie imprese marchigiane.

Eisenhardt K. M. (1989), “Building Theories from Case Study Research”, The Academy of Management Review, 14(4): 532-550.

Eisenhardt K.M., Graebner M.E., (2007), “Theory Building from Cases: Opportunities and Challenges”, Academy of Management Journal, Vol. 50, No. 1, pp: 25-32.

Eurostat (2011), Key figures on European Business with a special feature on SMEs, Publications office of the European Union, Luxembourg.

Fondazione Edison (2014), Indice dell’export dei principali distretti industriali italiani, Approfondimenti statistici, Quaderno n. 136, gennaio.

Fondazione Symbola – Unioncamere – Fondazione Edison (2013), 10 verità sulla competitività italiana, www.fondazioneedison.it.

Gagliardi C. (2004), Le medie imprese: strategie organizzative e innovazione, working paper presentato al Convegno “Le medie imprese industriali italiane”, Unioncamere.

Greiner L. (1977), “Evolution and Revolution as Organisations Grow”, Harvard Business Review, 4.

Istat (2012), Censimento dell’Industria e dei Servizi, http://dati-censimentoindustriaeservizi.istat.it.

Istat (2014), Rapporto sulla competitività dei settori produttivi, Edizione 2014, Roma.

Julien P. A. e Marchesnay M. (1988), La petite entreprise – Principes d’économie et de gestion, Vuibert, Paris.

La Porta R., Lopez-de-Silanes F. e Shleifer A. (1999), “Corporate Ownership Around the World”, The Journal of Finance, vol. LIV(2), April.

Levie J. e Lichtenstein B. B. (2010), “A Terminal Assessment of Stages Theory: Introducing a Dynamic States Approach to Entrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and Practice, March.

Marchini I. (1988), “Piccole imprese e piccole imprese emergenti”, Piccola impresa/Small Business, 1: 11-32.

Marchini I. (2000), “Finanza aziendale e piccola impresa: alla ricerca di nuovi paradigmi”, Piccola Impresa/Small Business, 1: 3-14.

Marchini I. (2000), Il governo della piccola impresa – Le basi delle conoscenze, Vol. I, Aspi/Ins-Edit, Genova.

Marchini I. (2005), Il governo della piccola impresa – La gestione strategica, Vol. II, Aspi/Ins-Edit, Genova.

Matacena A. (2009), “La responsabilità sociale dell’impresa: dal capitalismo dell’età dell’oro al turbo capitalismo”, in Ma-tacena A., Del Baldo M. (a cura di), Responsabilità sociale d’impresa e territorio. L’esperienza delle piccole e medie imprese marchigiane.

Matacena A., Del Baldo M. (a cura di) (2009), Responsabilità sociale d’impresa e territorio. Le esperienze delle piccole e medie imprese marchigiane, Franco Angeli, Milano.

McGuire J. (1961), Factors Affecting the Growth of Manufacturing Firms, University of Washington, Seattle.

Mediobanca e Unioncamere (2013), Le medie imprese industriali italiane (2002-2011), Ufficio Studi Mediobanca e Centro Studi Unioncamere.

Mediobanca e Unioncamere (2014), Le medie imprese industriali italiane (2003-2012), Ufficio Studi Mediobanca e Centro Studi Unioncamere.

Nahapiet J., Ghoshal S. (1998), “Social capital, intellectual capital and the organizational advantage”, Academy of Management Review, Vol. 23, 242-266.

Palazzi F. (2012), Medie imprese italiane: sviluppo e corporate finance. I valori del capitalismo personale, FrancoAngeli, Milano.

Payne J.T., Moore C.B., Griffis S.E., Autry C.W. (2011), “Multilevel challenges and opportunities in social capital research”, Journal of Management, Vol. 37, 491-520.

Riccaboni A. (a cura di) (1994), Etica ed obiettivi d’impresa, Cedam, Padova.

Rostow W. W. (1960), The Stages of Economic Growth, Cambridge University Press, Cambridge.

Ruffolo G. (2008), Il capitalismo ha i secoli contati, Einaudi, Torino.

Rullani E. (1999), “Crescita e successione: la metamorfosi del capitalismo personale”, Cuoarivista, 2, Dossier, www.cuoa.it.

Saemundsson R. J. (2003), “The Interaction between Growth Intentions, Access to Resources and Growth in New Technology-Based Firms”, International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 4(2): 85-95.

Sorci C. (1986), “I valori imprenditoriali nei rapporti con i proprietari del capitale”, in AA.VV., Valori imprenditoriali e successo aziendale.

Sorci C. (2007), “Lo sviluppo integrale dell’azienda”, in AA.VV., Lo sviluppo integrale delle aziende.

Sorci C. (2012), “Contributi per una fisiologia dello sviluppo aziendale”, in AA.VV., Il bene dell’azienda, Scritti in onore di Vittorio Coda.

Steinmetz L. (1969), “Critical Stages of Small Business”, Business Horizons, February.

Stenholm P. (2011), “Innovative Behaviour as a Moderator of Growth Intentions”, Journal of Small Business Management, 49(2): 233-251.

Varaldo R., Dalli D., Resciniti R. e Tunisini A. (a cura di) (2009), Un tesoro emergente. Le medie imprese italiane dell’era globale, Franco Angeli.

Vergara C. (1986), “Valori imprenditoriali e cultura aziendale: un caso concreto”, in AA.VV., Valori imprenditoriali e successo aziendale.

Vergara C. (2012), “Cultura aziendale e conoscenza manageriale nella prospettiva dello sviluppo integrale”, in AA.VV., Il bene dell’azienda, Scritti in onore di Vittorio Coda.

Wiklund J., Davidsson P., Delmar F. e Aronsson M. (1997), “Expected Consequences of Growth and Their Effect on Growth Willingness in Different Samples of Small Firms”, Paper presented at the Babson Kaufmann Entrepreneurship Research Con-ference, Wellesley, MA, April 16-19.

Yin R. K. (2009), Case study research: Design and Methods, Fourth Edition, Sage Publications.

Zappa G. (1957), Le produzioni nell’economia delle imprese, I tomo, Giuffrè, Milano.

Copyright and licensing:  The journal supports the principles contained in the Berlin Declaration on Open Access to scientific literature (2003), reiterated in the Italian CRUI Guidelines on Open Access journals. Copyright Notice: papers made open to the public are published under the CC BY--4.0 license. 

Archiving :  This journal uses the LOCKSS system to create an archiving system, which is distributed between participating libraries and enables them to search through the permanent archives of the journal for the purposes of conservation and restoration. All journal data and publications are also saved and stored directly on the platform