Il wine business in un ambiente competitivo in cambiamento: scelte strategiche e finanziarie delle Pmi vitivinicole campane

Matteo Rossi

Abstract


The aim of the paper is to analyze strategic choices and performance of Campania  wine SMEs. In the last years the wine world was interested to a new competition and so Campania wine industry has showed structural weaknesses. However there are also firms with winning strategies and good performance

Keywords


Capital structure; performance; strategies; wine sector

Full Text:

PDF (Italiano)

References


AIDA, Analisi informatizzata delle aziende. Bureau van Dijk. Banca dati contenente i dati di bilancio di 200.000 aziende italiane.

Alonso A.D. (2010), <>,. Small Enterprise Research: The Journal of SEAANZ, vol.

, n. 1, pp. 58-73

Bailey K.D. (2006), Metodi della ricerca sociale. Volume I, il Mulino, Bologna Bamberry G., Wickramasekara R. (2012), <>, International Journal of Wine Business Research, vol. 24, n. 4, pp.302 – 318.

Capasso A., Rossi M., Simonetti B. (2007), <>, Sinergie, Rapporti di ricerca n. 26, pp. 89-99.

Couderc J.P., Marchini A. (2011), <>, International Journal of Wine Business Research, vol. 23, n. 3, pp.235 – 257.

DeAngleo H., DeAngelo L., Rice E. M. (1984), <>, Midland Corporate Financial Journal, Summer, pp. 35-43.

Duquesnois F., Gurãu C., Le Roy F. (2010), « Wine producers’ strategic response to a crisis situation>>, International Journal of Wine Business Research, vol. 22, n. 3, pp. 251-268.

Grant R. M. (1994), L’analisi strategica nella gestione aziendale, il Mulino, Bologna.

Harrison J. S. (2003), Strategic Management of Resources and Relationship, John Wiley & Sons, New York.

Hitt M., Keats B., DeMarie S. (1998), <>, Academy of Management Executive, vol. 4, n. 12, pp. 22-42.

Ismea (2003), Quaderno di filiera n. 8, Assetti e nuove tendenze dell’industria del vino in Italia e nel mondo, Roma.

Ismea (2005), Rapporto annuale. Evoluzione del sistema agroalimentare italiano, Volumi I-II, Roma.

Istat (2005), La produzione di uva e di vino, vendemmia 2004, Roma.

Lumpkin G. T., Dess G. G. (1996), <>, Academy of Management Review, vol. 1, n. 21, pp. 135-172.

Maietta O.W., Sena V. (2010), <>, Annals of Public and Cooperative

Economics, Vol. 81, N. 1, pp. 21–38

Mayer C., Alexander I. (1991), <>, Centre for Economic Policy Research, discussion paper.

Mintzberg H. (1983), Structure in Fives. Designing effective organizations, Prentice Hall, Englewood Cliffs.

Modigliani F., Miller M. H. (1958), <>, American Economic Review, vol. 48, n. 3, pp. 261-297.

Myers S. C., Majluf N. S. (1984), <>, Journal of Financial Economics, n.13, pp. 187-221.

Pagano M., Panetta F., Zingales L. (1998), <>, Journal of Finance, vol. 53, n. 1, pp. 27-64.

Pesme J.O., Belis-Bergouignan M.C., Corade N. (2010), <>, International Journal of Wine Business

Research, vol. 22, n: 3, pp.308 – 324.

Pomarici E., Boccia F., Raia S., Rocco L. (2006), <>, in Cesaretti G.P., Green R., Mariani A., Pomarici E., a cura di, Il mercato del vino. Tendenze strutturali e strategie dei concorrenti, FrancoAngeli, Milano.

Porter M. E. (1988), Il vantaggio competitivo, Edizioni Comunità, Milano.

Rispoli M. (1992), <>, in AA. VV., Il governo delle imprese, Cedam, Padova.

Rossi M. (2010), <>, Small Business-Piccola Impresa, n. 3, pp. 65-90

Rossi M. (2008), Strategie competitive del settore vitivinicolo. Analisi del settore in Campania, Aracne, Roma.

Tsetsekos G. P. (1993), Research Methods in Finance, Kendall-Hunt Publishing Company, Dubuque.

Ufficio Studi Mediobanca (2009), Wine industry survey, Milano.

Vespasiano F., Martini E. (2008), Innovazione senza capitale sociale, FrancoAngeli, Milano.

Visser E.J., De Langen P. (2006), << The importance and quality of governance in the Chilean wine industry>>, GeoJournalVolume, vol. 65, n. 3, pp. 177-197

Weinzimmer L. G., Nystrom P. C., Freeman S. J. (1998), <>, Journal of Management, n. 24, pp. 235-262.




DOI: http://dx.doi.org/10.14596/pisb.137

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




ISSN 0394-7947 / eISSN: 2421-5724